سرپرست فدراسيون پزشكي ورزشي كشور از پوشش مسابقات ورزشي كشور توسط پزشك و كادر درماني بازي‌ها به صورت رايگان از سال آينده خبر داد.

یزدفردا به نقل از (ايسنا) - دكترعليمرادي در مجمع ساليانه هيات پزشكي ورزشي استان يزد در اهميت وجود حوزه‌اي در ورزش تحت عنوان پزشكي ورزشي، گفت: كليه فدراسيون‌ها و هيات‌هاي ورزشي از اين حوزه كه خود فدراسيون و هيات ورزشي محسوب مي‌گردد، خدمات مي‌گيرند و ارتباط نزديكي بين ساير ورزش‌ها با آن وجود دارد، در حالي كه كمتر اين مسئله را در بين ساير فدراسيون‌ها و هيات‌ها مي‌توان ديد؛ لذا مي‌بايست تلاش كنيم با ارائه خدمات شايسته و بايسته در اين بخش، به جذب بيشتر ورزشكاران به سمت بيمه‌هاي درماني بپردازيم.

وي ضمن ابراز خرسندي از موافقت مدير كل تربيت بدني استان يزد جهت احداث يك باب كلينيك تخصصي پزشكي ورزشي گفت: با توجه به اين كه يكي از سياست‌هاي فدراسيون گسترش حوزه اختيارات هيات‌هاي استاني بويژه در استانهاي فعالي همچون يزد‌ مي‌باشد،‌ ايجاد چنين مركزي در استان و تامين نيروي متخصص و جراح از سوي فدراسيون مي‌تواند در راستاي چنين سياستي باشد و ديگر نيازي به اعزام مصدومين ورزشي اين استان به تهران، جهت انجام امور درماني نباشد. از طرفي از طريق ارائه خدمات به عموم براي هيات يك منبع درآمد محسوب گردد.

سرپرست فدراسيون پزشكي ورزشي كشور از برنامه‌هاي سال آتي فدراسيون را پوشش رايگان مسابقات ورزشي در سطح كشورعنوان كرد و گفت: ‌اين برنامه در جهت ارائه خدمات رايگان به هيات‌هاي ورزشي و همچنين افزايش جذب ورزشكاران به سمت بيمه‌هاي ورزشي است.

وي از بيمه‌هاي ورزشي به عنوان يك طرح معجزه‌گر ياد كرد و ابراز داشت: اين برنامه فدراسيون پزشكي ورزشي از سوي شركت‌هاي بيمه‌گر به دليل درصد ارائه خدمات و تسهيلات كه در قبال مبلغ 2 هزار تومان در سال از سوي ورزشكار، پرداخت مي‌شود، همچنان ناخوشايند تلقي مي‌گردد.

دكترعليمرادي به نامطلوب بودن وضعيت اعتبارات فدراسيون در سال گذشته اشاره كرد و گفت: با اين وجود فدراسيون در سال گذشته اعتبار يك ميليارد تومان و در سالجاري 5/1 ميليارد تومان را به استان‌ها اختصاص داده است و اميدواريم با صرف اين هزينه‌ها، گامي در جهت ايجاد و ساماندهي ساختارها در استان‌ها برداشته شود.

وي رايانه‌اي كردن بيمه‌هاي ورزشي را در هيات‌هاي پزشكي ورزشي استان‌ها جزو برنامه‌هاي سال آينده فدراسيون ذكر كرد و افزود: سعي داريم با در اختيار گذاشتن يك عدد كامپيوتر به هيات‌هاي ورزشي، اطلاعات بيمه‌ي ورزشي ورزشكاران كشور كه گاهاً به صورت خام به فدراسيون ارائه مي گردد، در همان استان‌ها پردازش نمائيم.

دكتر عليمرادي اظهار داشت: در صورتي كه 30 عدد مجوز احداث كلينيك هيات‌هاي پزشكي ورزشي از سوي وزارت بهداشت و درمان در سالجاري صادر گردد، مي‌توانيم تا سال آينده شاهد خودكفايي،‌ درآمدزايي و استقلال هيات‌هاي استاني باشيم.

وي گفت: ‌فدراسيون درصدد خريداري آمبولانس جهت هيات‌هاي پزشكي ورزشي استان‌ها بوده است، ولي به لحاظ پاره‌اي مخالفت‌ها اين طرح در حال مطالعه و بررسي مجدد مي‌باشد.

سرپرست فدراسيون پزشكي ورزشي كشورمان قدرداني و تشويق باشگاه‌هاي ورزشي فعال را يكي از روش‌هاي افزايش آمار بيمه شدگان ورزشي ذكر نمود و گفت: در همين راستا قرار است در سالجاري روساي هيات‌هاي پزشكي ورزشي برتر به همراه مدير كل ادارات تربيت بدني اين استان‌ها را به سفر حج و عتبات عاليات اعزام نماييم و با اين عمل باعث ايجاد رقابت در بين استان‌هاي كشور در اين خصوص گرديم.

دبير كل ستاد مبارزه با دوپينگ كشور از اين پديده به عنوان يك مسئله بحران ساز در جامعه ورزش ياد كرد و گفت:‌ اين در حالي است كه دربرخي كشورها، مسئولين و متوليان ورزش بدون اطلاع ورزشكاران،‌ آنها را وارد اين مقوله مي‌كنند، ولي در ايران، تنها مصرف مكمل‌هاي غذايي در برخي رشته‌هاي قدرتي مورد تاييد فدراسيون است.

وي مصرف مواد نيروزا به طور كل ممنوع اعلام كرد و متذكرگرديد: از آنجايي كه مكمل‌هاي غذايي توليد شده در كارخانجات توسط برخي از شركت‌هاي وارداتي و توزيع در خارج كشور، دست‌كاري و باعث بروزعوارض جدي و خطرناكي براي ورزشكاران مي‌گردند،‌ مصرف انواع مكمل‌ها مي‌بايست مورد تاييد فدراسيون پزشكي ورزشي باشد و از طرفي نيروهاي نظامي و انتظامي مي‌بايست با ورود غير قانوني آنها همانند مقوله مواد مخدر برخورد نمايند.

دكترعليمرادي با اشاره به عوارض سوء مصرف اين مواد، ‌گفت:‌ ستاد مبارزه با دوپينگ در سالجاري مبارزات خود را با 5 برابر نمودن تعداد نمونه‌برداري‌ها به ميزان 840 نمونه، گسترش داده است و اين به دليل حمايت‌هاي سازمان تربيت بدني و اختصاص اعتباري خاص به آن، معادل 2/1 ميليارد تومان بوده است.

سرپرست فدراسيون پزشكي ورزشي كشور در پايان از هيات‌هاي استاني خواست با برگزاري دوره‌هاي آموزشي جهت مربيان و ورزشكاران در خصوص مسائل دوپينگ، ‌سطح علمي آنها را نسبت به عوارض اين پديده شوم ارتقاء بخشند
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا